ofip.org.pl

Biznes dla Ciebie

Dobre sposoby na przekazanie złych wiadomości
blog

Dobre sposoby na przekazanie złych wiadomości

W życiu każdego człowieka przyjdzie taki czas, kiedy będziemy musieli przekazać jakąś złą wiadomość. Może to być zwłaszcza trudne, jeśli odbiorcami będą osoby z rodziny bądź przyjaciele. Jest to też coś, co często może nas spotkać w życiu zawodowym, zwłaszcza na stanowiskach kierowniczych. Zawsze zastanawiamy się wtedy, jak zrobić to w taki sposób, aby nie skrzywdzić adresata i być możliwie jak najbardziej taktownym. Jak więc są dobre sposoby na przekazanie złych wiadomości?

Zapewnij odpowiednie warunki

Nie ważne, czy zwracasz się do podwładnego czy bliskiej osoby – ważne jest przede wszystkim, aby zapewnić odpowiednie warunki do przekazania danej informacji. Z pewnością nie należy robić tego w pobliżu innych osób, zwłaszcza, jeśli przekaz może wywołać silną reakcję emocjonalną. Koniecznością jest więc przygotowanie odosobnionego, prywatnego miejsca do konwersacji. Dobrze, jeśli będzie można tam spokojnie usiąść i rozpocząć konwersację od lżejszych tematów. Jeśli masz możliwość najpierw przekazania jakiejś pozytywnej informacji, to zacznij właśnie od niej. Pomoże to załagodzić emocje związane z następującą po niej złą wiadomością. Warto także móc zaproponować coś do picia bądź jedzenia.

Dobierz korzystny moment

Jeśli wiadomości, które musisz przekazać nie są pilne, kluczowy może być dobór odpowiedniego momentu. Jeśli musisz poinformować pracownika o złej nowinie, nie rób tego z samego rana, a o ile jest taka możliwość – przed zakończeniem pracy. Dzięki temu nie będzie on zmuszony do spędzenia kilku godzin sfrustrowany i pod wpływem emocji, a będzie mógł natychmiastowo opuścić miejsce pracy i się zrelaksować. Jeśli adresatem jest osoba bliska, nie przeszkadzaj jej w czynnościach, które sprawiają jej radość. Poczekaj, aż sytuacja będzie neutralna.

Jak przekazywać informacje?

Dobre sposoby na przekazanie złych wiadomości składają się z wielu elementów. Ważne są nawet takie czynniki jak ton głosu. Powinien on być spokojny i stonowany, aby niepotrzebnie nie pobudzać adresata. Należy unikać znacznej gestykulacji i poruszenia, co nie znaczy, że nie można okazywać troski i empatii. Najlepiej przygotuj wcześniej, co dokładnie chcesz powiedzieć, aby nie pogubić się i nie kreować niepotrzebnych dziur w konwersacji. Im gorsza nowina, na tym gwałtowniejszą reakcję należy się przygotować. Odpowiednio do sytuacji i relacji, jaką mamy z daną osobą, należy udzielić jej odpowiedniej pomocy. Mogą to być chociażby chusteczki i ramię, na którym można się wypłakać. Nie da się idealnie przekazać złej informacji – jedyne co można zrobić, to podejść do sytuacji z jak największym taktem i zaoferować swoją pomoc.

LEAVE A RESPONSE

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
warsaw media house opinie
Dlaczego dzięki Warsaw Media House opinie wpływają pozytywnie na komunikację z klientami?

Warsaw Media House radzi — opinie to klucz zbudowania silnej pozycji marki. Co zatem o tym decyduje i wpływa na...

Zamknij